❗️Kui lühike laps (ja mis klassis nii pikad lapsed käivad?) võiks veel sõita istmekõrgendusega?
❗️Kui pikk on imeilusa ilmaga auto peatumisteekond PEALE sinu märkamist?
❗️Kuhu peaksid koolibussis paigutama seljakoti, et nii enda kui teiste turvalisust mitte ohtu panna?
❗️Mis juhtub äkkpidurduse korral auto tagumisel aknal oleva vihmavarju, äraviimist ootava raamatukogu raamatu ja võtmetega?
Päris tihti tundub, et teame igapäevaliiklusest kõike - kuhu, millal, kuidas, miks astuda, istuda, joosta, paigutada. Tegelikult aga kipuvad teadmised meelest minema, kui selle peale mitte mõelda. Meile tulid appi liiklusteemasid lahkama Darja (meie vilistlane, lapsevanem ja Maanteeameti liiklusspetsialist), Sigrid (meie piirkonna noorsoopolitseinik) ja Meelis (meie piirkonnakonstaabel). Avatud ruumi meetodil rääkisime terve kooliga klasside kaupa läbi ohud liikluses, liiklusvahenditest ja muidugi ka selle, mida ise liiklejana saan ära teha.
Kõlama jäi, et igaüks meist peaks ise olema eeskujuks, probleemi vajadusel märkama, sõpra aitama ja selgitama. Selge on, et helkur aitab sõidukijuhil liiklejat märgata ja mängukohaks on olemas paremaid kohti, kui teeserv või bussijaam.
Ps. Vastused küsimustele
🌟Selleks, et laps oles turvavööga maksimaalselt kaitstud, peaks ta olema vähemalt 135 cm pikkune. Lühemate laste puhul peaks kasutama istmekõrgendust.Turvavöö diagonaalrihm peaks jooksma õlanuki ja kaela vahelt üle rangluu, mitte üle kaela või õlast allpool, ning horisontaalrihm üle reite võimalikult puusaliigese lähedalt, mitte üle kõhu. Kokkupõrke korral surub üle kõhu kulgev turvavöö kõhuorganid kokku ning võib põhjustada täiendavaid eluohtlikke vigastusi.
🌟Ilusa ilmaga on auto peatumisteekond kiirusel 50 km/h 28 meetrit! Mõõda ära, see on päris pikk ja auto läbib selle VÄGA KIIRESTI
🌟Autosse või ühissõidukisse sisenedes tuleb koolikott alati seljast ära võtta ning panna see taha pakiruumi või põrandale istmete vahele, esiistme või enda istme alla. Kui jätta kott oma selja ja istme vahele ning kinnitada ennast turvavööga võib see lõppeda rinnakorvi ja roiete raskete vigastustega. Linnakiirusel toimunud järsu pidurduse korral muutub muidu ligi 5 kilogrammi kaaluv koolikott liikumise suunalise jõu tõttu umbes 200 kg-ks massiks, st koolikoti mass suureneb ligi 40 korda. See raskus surub koti kandjat veelgi ettepoole, samas takistab edasist liikumist turvavöö ning nii jääb inimene kahe tugeva (nagu betoonbloki) vahele.
🌟 Sõidukis tuleb kõik asjad kinnitada või paigutada pagasiruumi/kindalaekasse/taskutesse/kotti, sest kokkupõrke korral võivad lahtised esemed tekitada tõsiseid vigastusi.
Tühi plastikust limonaadipudel auto tagaosas lendab 50-kilomeetriselt tunnikiiruselt äkitselt pidurdades salongis istujale kuklasse 9,1-kilogrammise raskusega. 90-kilomeetrise tunnikiiruse korral 16.3-kilogrammise raskusega.
Tahad rohkem teada? ➡️ http://www.liikluskasvatus.ee/